آشنایی با اسب کولاک

آشنایی با اسب کولاک

اسب اسطوره ای این هفته ازمجله هفتگی پدوک را اختصاص دادیم به کولاک، اسب نیله ای که توانست دو سال پشت سر هم مقام اول مسابقات پرش با اسب قهرمانی کشور را با علیرضا خوشدل کسب کند.

کولاک در سال 1365 حدودا 5 ساله بود که توسط عزت الله وجدانی به مبلغ 90 هزارتومان برای کلاهی خریداری شد. این سیلمی که کره ی تاراج و مادرش ترکمن است در ابتدا اسبی کورسی بود. پس از 1 سال که وجدانی با او کار می کرد، در اولین مسابقه و بر اثر اتفاق از روی اسب به زمین افتاد و گردنش که سابقأ هم شکسته شده بود، مجددا مجروح شد و این امر باعث شد، آقای وجدانی از سواری با کولاک منصرف شود و از آن به بعد علیرضا خوشدل که از شاگردانشان بودند با کولاک سواری کرد.

خوشدل از همان ابتدا پتانسیل کولاک را برای پرش دیده و با او می پرید تا در سال 1366 و در رده 125 سانتی متر با کولاک پنجم شد و ازآن پس موفقیت های این زوج شروع شد. این دو در سالهای 1368 و 1369 در مسابقات قهرمانی کشور اول شدند و در کل به گفته ی ایشان بین سالهای 1368 تا 1370 اکثر جایزه های بزرگ کشور را با هم گرفتند.

علیرضا خوشدل درباره ی کولاک می گوید: اسبی بسیار توانمند و راحت بود به طوری که نیاز به نعل بندی و نگهداری خاصی نداشت و با یک دهنه ی ساده، زین و بدون تعلیمی میشد با او کار کرد. در اصطبل و در مواقع عادی اسبی نسبتا بد اخلاق و سرکش بود و فقط با من کنار می آمد اما در سواری و زمین مسابقه  اسبی راحت بود و یکی از دلایل اسطوره ای شدنش این بود که با اکثر سوارها به راحتی و بی خطا می پرید. به عنوان مثال در انتخابی تیم ملی که در آن تعویض اسب انجام می شد، با همه ی سواران خود از جمله عباس مهاجر، پزشک نیا، کرمی و هژبر بی خطا رفت.

در سال 1371 این اسب از کلاهی به شجاعی و به مبلغ 300 هزار تومان فروخته شد. در مسابقات اصفهان همان زمان که با خوشدل اول شدند، می خواستند او را با یک رنو 5 صفر کیلو متر تعویض کنند که شجاعی قبول نکرد.

یک روز شجاعی کولاک را در مانژ باشگاه البرز(کلاک) رها کرد و چون اسب بد اخلاقی میکرد و کنترلش برای ایشان دشوار بود، درب مانژ را باز کرد تا کولاک به اصطبل خود برود اما نتوانست کنترلش کند و اسب با میله ای نزدیک اصطبل برخورد کرد و استخوان گوه اش شکست. در آن زمان امکانات پزشکی مثل امروز در اختیار نبود و ما به سختی توانستیم از او عکس بگیریم و متوجه شدیم که گوه اش از 3 ناحیه شکسته است. آن سال من اصلا عید نداشتم و تمام مدت از او مراقبت می کردم.

بعد از آن، اسب به کیومرث کلانتری فروخته شد و در مسابقات سالن  سال 1372 با وجود شکستی در حالی که موافق پریدن او نبودم اما پرید و جزو 4 اسب برتر بود چون با سه سوار بدون خطا پرید و با نفر چهارم بر اثر درد نتوانست بپرد و اخراج شد.

 

علیرضا خوشدل بعد از آن زمان تصمیم گرفت کولاک را بخرد تا به پاس روزهای خوبی که با هم داشتند و موفقیت هایی که با هم کسب کردند، از او تا آخر عمرش مراقبت و پرستاری کند. بسیار پیگیر شد و نهایتا در سال 1374 موفق به خریدنش شد. اسب در آن زمان حدودا 15 سال داشت و در باغی از او نگهداری می کردند. اما زمانی که خوشدل برای دیدار کولاک به باغ رفت دید که اسب بر اثر سرما و ضعف از دنیا رفته است و این حادثه به قدری برایش سنگین بود که مدتی دچار افسردگی شد.

از ایشان خواستیم خاطره ای از کولاک برایمان تعریف کند که ایشان دو خاطره را ذکر کردند:

یکی از بهترین خاطراتم با این اسب اینست که، آقای هداوند در باشگاه کرج برای مهاجر کلاس آموزشی برگزار می کرد و موانعی ژیمناستیکی تا ارتفاع 150 می گذاشتند و من با کولاک مسیر را شروع می کردم، تا انتها می رفتم و برعکس مسیر را هم طی می کردم و این توانایی کولاک آنقدر برای خودم و همه جالب بود که همین امر او را نزد دیگران محبوب کرده بود.

 

دومین خاطره جالبی که با این اسب دارم، در مسابقات قهرمانی کشور که در باشگاه نوروز آباد برگزار میشد، است. در آن زمان مانع آب روی زمین با ارتفاع 3.5 متر نیز بخشی از مسابقه بود و ما برای تمرین در باشگاه کلاک این شرایط را پیاده سازی کرده بودیم. من چندین بار با کولاک این مانع را تمرین کردم اما موفق نبودم  و همین امر مرا عصبی کرده بود که  اسفندیار هوشمند هم خواست با کولاک این مانع را تست کند و به راحتی مانع را رد می کرد و همین امر باعث قوت قلب من شد.

موقع مسابقات که رسید، من این مانع را نپریدم  و به صورت چهارنعل از توی آب رد شدم. اما موانع بعدی را بی خطا طی کردم و قهرمان شدم و آقای رضایی با اسب سیزده بدر دوم شدند.

 

خوشدل در آخر درباره کولاک می گوید: من با کولاک در پرش مطرح شدم و آغاز موفقیت هایم با او بود.

آقای همایون وجدانی درباره کولاک می گوید: کولاک در اسب های ایرانی، اسبی تکرار نشدنی بود.

سردبیر: بهزاد حاجی کندی

پست های مرتبط

تاریخچه درساژ (قسمت اول)

درساژ بالاترین تجلی آموزش اسب است که با توسعه پتانسیل های اسب و سوار از طریق روشهای بنیادی به نهایت خود می رسد. درساژ هنر ورزش سوارکاری است.

19 تیر 1403

احساسات و عواطف اسب ( قسمت اول)

تلاش برای اثبات احساسات حیوانات و تفسیر صحیح رفتارهایشان، چالشی در علم شناخت رفتار محسوب می‌شود.

30 اردیبهشت 1403

چگونه اسبمان را بشوییم

حمام کردن یک بخش مهم در سلامت اسب را ایفا میکند حمام کردن جزیی از تربیت اسب محسوب میشود که اسبها یاد میگیرند که با تیمارگر خود ارتباط خوبی برقرار کند و از کنارشان بودن هراسی نداشته باشد.

14 فروردین 1403

دیدگاهتان را بنویسید