مسابقات انفرادی و تیمی پرش با اسب در بازی‌های آسیایی هانگژو ۲۰۲۳

«حضور تیم ملی پرش با اسب جمهوری اسلامی ایران در مسابقات پرش با اسب نوزدهمین دوره بازی‌های آسیایی هانگژو ۲۰۲۳»

در حالی که از صبح روز چهارشنبه ۴ اکتبر ۲۰۲۳ (۱۲ مهرماه ۱۴۰۲)، مسعود مکاری‌نژاد که رنکینگ (۱) سوارکاران پرش است با اسب GRINGO به رنک کرنگ‌ که متولد سال ۲۰۱۱، همچنین نغمه خانجانی رنکینگ (۹) سوارکار ایران است با اسب سیلمی TAKE A CHANCE VANDE BRAE به رنگ نیله که متولد سال ۲۰۱۱ از نژاد KWPN  و امیدغریبی ( بدون رنکینگ داخلی و مقیم اروپا هستند) با اسب سیلمی KABISTO که متولد سال ۲۰۱۰ است، با مشارکت ۵۴ سوارکار در مسابقات تیمی و رقابت‌های انتخابی انفرادی در مرکز سوارکاری منطقه تانگلو-هانگژو، چین حضور یافتند. این مسابقات تحت مربیگری اسفندیار هوشمند و محسن ذاکری‌ظفرقندی برگزار شد.

به این نکته نیز باید توجه داشت که هر یک از این سوارکاران قطعاً با وجود برخی مشکلات در اعزام، دوری از خانواده و هزینه شخصی و صد البته فدراسیون سوارکاری در پیگیری و هماهنگی و کسب مجوزهای حضور در این مسابقات حضور پیدا کرده‌ بودند. همچنین تلاش‌های دانیال محزون نیز ارزشمند بوده است.

 

اطلاعات بیشتر از روند برگزاری و نتایج مسابقات پرش با اسب در دوره بازی‌های آسیایی هانگژو ۲۰۲۳

* «جان والانس» از کشور استرالیا طراح مسیر مسابقات پرش با اسب در این دوره از بازی‌های آسیایی و همچنین طراح مسیر سطح چهار فدراسیون سوارکاری بود. دستیاران او نیز «موراتان باتور» از کشور ترکیه و «سان ژی‌جان» از کشور چین بودند.

* در کادر دستیاران طراح مسیر این رویداد، جای طراحان مسیر بین‌المللی خوب کشورمان خالی بود.

* ناظر فنی مسابقات پرش با اسب در این دوره، «رامین شفیعی» از جمهوری اسلامی ایران بود. او طراح مسیر سطح چهار و کلانتر سطح دو در فدراسیون جهانی سوارکاری نیز بود. وی مسئولیت سنگین ناظر فنی و هماهنگی تمامی بخش‌ها و نظارت بر رعایت دقیق قوانین و دستورالعمل‌ها را در این مسابقات بر عهده داشت.

* سرداور رویداد پرش با اسب بازی‌های آسیایی بر عهده «کازیا هیرویاما» از کشور ژاپن داور سطح چهار فدراسیون جهانی سوارکاری بود.
امیدواریم روزی این مسئولیت بر عهده داوران ارزنده کشورمان هم باشد.

* و البته علی مهاجر مسئولیت سرکلانتر این رویداد در رشته پرش بازی‌ها و برقراری ارتباط ویژه در اجرای مقررات و شرایط برابر برای همه سوارکاران و اسب‌ها را داشت.

* از ساعت ۹ تا ۱۱ صبح به وقت هانگژو روز چهارشنبه ۴ اکتبر ۲۰۲۳ (۱۲ مهر۱۴۰۲- ۴:۳۰ بامداد به وقت تهران) راند اول مسابقات تیمی و انتخابی انفرادی و از ساعت ۱۴ تا ۱۷ (16:30 تهران) راند دوم تیمی و انتخابی انفرادی و ساعت ۱۷:۳۰ (16:30 تهران) مراسم اهداء جوائز تیمی نوزدهمین دوره بازی‌های آسیایی برگزار شد و سوارکاران راه‌یافته به روز مسابقات فینال انفرادی معرفی شدند.

* در مسابقات دو راندی تیمی و انتخابی انفرادی در روز چهارشنبه حداکثر ارتفاع موانع ۱۴۰ سانتیمتر، حداکثر عرض ۱۶۰ سانتیمتر، سرعت ۳۷۵ متر در دقیقه، ۱۲ شماره مانع و یک مانع آب با عرض ۳/۵ متر در برنامه مسابقات به سوارکاران شرکت کننده اعلام شد.

 

* در مسابقات تیمی در صورت برابری خطای تیمی (سه سوارکار برتر) و فقط برای کسب مدال‌ها یک دور باراژ Against the Clock با حداقل ۶ شماره مانع در نظر گرفته شد تا سه تیم برتر و برندگان مدال‌های طلا🥇، نقره🥈، و برنز🥉 تیمی مشخص شود.

* ۵۴ سوارکار رقابت‌های تیمی و انتخابی انفرادی مسابقات پرش با اسب بازی‌های آسیایی هانگژو ۲۰۲۳ را در روز چهارشنبه و در مرکز مسابقات سوارکاری منطقه تانگلو آغاز کردند.

* ۴۹ سوارکار به دور دوم راه پیدا کردند.

* شش سوارکار از کشورهای مالزی، اندونزی، سنگاپور، تایلند و سوریه با دو سوارکار برای مسابقه انتخابی انفرادی حضور داشتند.

* یازده کشور و بترتیب هنگ‌کنگ، ازبکستان، جمهوری کره، چین تایپه، عربستان‌سعودی، چین، امارات متحده عربی، ژاپن، کویت، قطر و ایران در رقابتهای تیمی حضور داشتند.

* تنها دو تیم چین و ایران با سه سوارکار در مسابقات تیمی شرکت کردند و سایر تیم‌ها با ترکیب کامل و چهار سوارکار به میدان رقابتهای تیمی پا گذاشتند.

* البته جمع امتیازات سه سوارکار برتر هر تیم محاسبه و اعلام شد، اما شانس مدال تیم‌ها با ترکیب کامل به نسبت تغییر می کرد.

 

* تیم ملی پرش با اسب جمهوری اسلامی ایران در نوزدهمین دوره بازی‌های آسیایی هانگژو ۲۰۲۳ با مجموع ۴ خطا در دو راند مسعود مکاری‌نژاد با اسب GRINGO، و ۸ خطا (۴+۴ در هر راند) از سوی نغمه خانجانی با اسب TAKE A CHANCE، و ۲۸ خطا از سوی سوارکار امیدغریبی با اسب KABISTO و مجموع ۳۶ خطای تیمی و رتبه دهم تیمی به کار خود در مسابقات تیمی این دوره از بازی‌ها پایان دادند.

* همچنین، نباید فراموش کنیم از همراهان سوارکاران تیم ملی پرش با اسب، آقای حسام زندیه و آقای مهدی مطوری که در پشت صحنه مسئولیت‌های سنگینی را در طول اردو و قرنطینه اسب‌ها برعهده داشتند.

* در ادامه، تیم‌هایی که بدون خطا به باراژ رقابت‌های تیمی راه یافتند و مدال‌های تیمی را بترتیب به خود اختصاص دادند، به شرح زیر است:
1.عربستان🥇
2.قطر🥈
3.امارات‌متحده‌عربی🥉.

 

*دمای هوا در منطقه تانگلو شهر هانگژو چین، در طول رقابت‌ها بین ۱۹ تا ۲۵ درجه سانتیگراد بود.

* پیش از برگزاری رقابت‌های پرش تیمی و انفرادی، مسابقات در رشته‌های درساژ و سه‌روزه نیز برگزار شد و مدال‌ها توزیع شد.

مسابقات انفرادی پرش با اسب بازی های آسیایی هانگژو 2023

* روز جمعه، ۶ اکتبر ۲۰۲۳ (۱۴ مهرماه ۱۴۰۲) و از ساعت ۹ تا ۱۱ به وقت هانگژو (4:30 تهران) با حضور ۴۰ سوارکار برتر از مجموع دو راند روز اول، راند اول مسابقات فینال انفرادی با صفر خطا برای سوارکاران شروع شد. راند دوم این مسابقات از ساعت ۱۵ تا ۱۷ (10:30 تهران) برگزار و جوایز توزیع و مدال‌ها به وقت محلی ساعت ۱۷:۳۰ اهداء شد.

* در مسابقات انفرادی پرش با اسب در بازی‌های آسیایی هانگژو، حداکثر ارتفاع موانع ۱۵۰ سانتیمتر، عرض ۱۷۰ سانتیمتر، سرعت ۳۷۵ متر در دقیقه، ۱۲ تا ۱۴ مانع در راند اول و ۱۰ تا ۱۲ مانع در راند دوم، و مانع آب با عرض ۳/۷۵ متر در برنامه مسابقات به سوارکاران اعلام شده بود.

 

نحوه انتخاب سوارکاران راه یافته به فینال انفرادی :

* چهل سوارکار برتر از مجموع دو راند رقابت‌های تیمی به دور اول فینال مسابقات انفرادی بازی‌های آسیایی راه یافتند و با صفر خطا شروع کردند. برای راند دوم، ۲۵ سوارکار برتر از دور اول به دور دوم راه پیدا کردند. در شروع راند دوم فینال مسابقات انفرادی بازی‌های آسیایی هانگژو، خطای ۲۵ سوارکار راه یافته به دور دوم صفر شد و به رقابت پرداختند.

* در مسابقات انفرادی، در صورت تساوی خطای سوارکاران و فقط برای کسب مدال‌های طلا🥇، نقره🥈، و برنز🥉، یک دور باراژ Against the Clock برگزار شد که خطا و زمان کمتر مشخص کننده برندگان مدال‌های انفرادی مسابقات انفرادی بود.

* در دور دوم، دو نفر برتر از سه نفر سوارکار از هر ملیت در دور نهایی حضور داشتند.

 

* در سایت فدراسیون جهانی سوارکاری FEI نیز اطلاعاتی از رویداد سوارکاری بازی‌های آسیایی ذکر شد.
در وب سایت فدراسیون جهانی عنوان شده که ۱۷ کشور آسیایی با بیش از ۱۰۰ سوارکار و اسب شرکت کننده به میزبانی کشور چین در رشته‌های درساژ، سه‌روزه و پرش در رده‌های تیمی و انفرادی به رقابت پرداختند.

* در این دوره از بازی‌های آسیایی سوارکاران کشور میزبان، هنگ‌کنگ، هند، ژاپن، کره جنوبی، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، و همچنین اندونزی، ایران، کویت، مالزی، قطر، سنگاپور، سوریه، تایلند، چین‌تایپه و ازبکستان حضور داشتند.

* رقابتهای سوارکاری از نهمین دوره بازی‌های آسیایی در سال ۱۹۸۲ در دهلی نو به رشته‌های ورزشی بازی‌ها اضافه شد و چهار سال بعد در سال ۱۹۸۶ در سئول کره جنوبی ادامه یافت و آخرین دوره رقابت‌ها در سال ۲۰۱۸ در پالمبانگ جاکارتا-اندونزی برگزار شد.

* در رقابت‌های سوارکاری بازی‌های آسیایی، مجموعاً در سه رشته ۱۸ مدال (طلا🥇، نقره🥈، و برنز🥉) در رده‌های تیمی و انفرادی توزیع شد.

* ژاپن، هنگ‌کنگ، کویت و عربستان سعودی تاکنون بیشترین تعداد مدال‌ها را در این رقابت‌ها به دست آوردند.

* بهترین موفقیت مقام سوارکاری کشور ایران در ادوار بازی‌های آسیایی، مقام چهارم انفرادی تارا اردلان در بازی‌های آسیایی بانکوک-تایلند ۱۹۹۸ بوده است.

* در سال ۲۰۰۶ در بازی‌های آسیایی دوحه-قطر، سوارکار کشور ایران، مجید شریفی، در بین ۲۰ سوارکار برتر روز پایانی و فینال این رقابت‌ها شرکت کرد.

 

* در مسابقات پرش با اسب انفرادی نوزدهمین دوره بازی‌های آسیایی هانگژو ۲۰۲۳، مسعود مکاری‌نژاد با اسب GRINGO، نغمه خانجانی با سیلمی TAKE A CHANCE، و امید غریبی با سیلمی KABISTO در راند اول حضور داشتند.

در راند اول روز فینال بازی‌های آسیایی، از بین ۴۰ سوارکار شرکت‌کننده، ۱۲ سوارکار بدون هیچ خطایی مسیر را طی کردند. سوارکاران از کشورهای سوریه، چین و قطر دو نفر بدون خطا در راند اول داشتند. همچنین امارات متحده عربی، عربستان سعودی، مالزی، کویت، و نماینده ارزشمند کشورمان، نغمه خانجانی نیز سوارکاران بدون هیچ خطایی در راند اول بودند.

در این مرحله، چهار سوارکار با خطای زمانی کمتر از ۴ و یک تیر فاصله در تعقیب سوارکاران بالای جدول قرار گرفتند، و همچنین ۱۲ سوارکار دیگر با ۴ خطا این سوارکاران را دنبال می‌کردند.

مطابق با مقررات مسابقات، تنها دو سوارکار از هر کشور در راند دوم فینال انفرادی حضور داشتند، و ترتیب ورود آنها براساس نتایج کسب شده در مرحله قبل مشخص شد.

با شروع راند دوم فینال انفرادی بازی‌ها، امید غریبی به عنوان اولین سوارکار در بین ۲۵ سوارکار حاضر شد و نغمه خانجانی نیز به بعنوان نماینده سوارکاران و شیر دختران ایرانی با جایگاه آخرین و بیست و پنجمین سوارکار در راند دوم فینال انفرادی مسابقات پرش با اسب بازی‌های آسیایی هانگژو ۲۰۲۳ حضور پیدا کرد.

در راند اول

  • امید غریبی با اسب KABISTO و 9 خطا
  • مسعود مکاری نژاد با اسب GRINGO و 13 خطا
  • نغمه خانجانی با اسب  TAKE A CHANCE VANDE BRAE و بدون خطا

در راند دوم

  • امید غریبی با اسب KABISTO و 19 خطا
  • نغمه خانجانی با اسب  TAKE A CHANCE VANDE BRAE و 6 خطا

 

نتایج مسابقات انفرادی پرش با اسب بازی های آسیایی هانگژو 2023

 بر اساس مجموع امتيازات سواركاران و زمان کمتر برندگان مدال‌ مسابقات انفرادی مشخص شد.

  • 1.Abdullah Walid A Shabatli از عربستان سعودی
  • 2.Omar Jenaiby از امارات متحده عربی
  • 3. Abdullah Mali از امارات متحده عربی

ترجمه و سردبیر: بهزاد حاجی کندی
برگرفته از وب‌سایت فدراسیون جهانی سوارکاری

* همچنین اطلاعات کامل‌تری درباره مسابقات سوارکاری نوزدهمین دوره بازی‌های آسیایی هانگژو ۲۰۲۳ در کتابچه فنی ورزشی مرتبط با این رویداد موجود است که شامل جزئیات در رشته‌های پرش، درساژ، و سه روزه می‌شود.

پست های مرتبط

مسابقات پرش با اسب جام استاد زنده یاد علی رضایی

سومین دوره مسابقات پرش با اسب جام استاد زنده یاد علی رضایی از 11 تا 15 دی ماه ۱۴۰۲ در باشگاه سوارکاری استاد علی رضایی (بام)

16 دی 1402

دوره زبان انگلیسی تخصصی اسبی پدوک

کلاس های مجازی آشنایی با زبان انگلیسی تخصصی سوارکاری با متد پدوک تهیه و در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است

19 آذر 1402

استیو گوردات قهرمان ۱۰ سوارکار برتر رولکس ۲۰۲۳ شد

استیو گوردات برای سومین بار این عنوان را در کارنامه خود ثبت کرد

18 آذر 1402

دیدگاهتان را بنویسید