چگونه به سلامت اسبان خود در تابستان کمک کنیم؟

چگونه به سلامت اسبان خود در تابستان کمک کنیم؟

اسب ها با هوای سرد بیشتر از هوای گرم میتوانند خود را مطابقت دهند و برعکس با گرم شدن هوا کار و استرس اسب ها بیشتر میشود و این باعث از دست دادن سریع آب بدن آنها و در نتیجه گرمازدگی و دل درد و سایر مشکلات می گردد.

اسب ها همانند ما با عرق کردن دمای بدن خود را متعادل میکنند. آنها در تابستان به ازای هر یک ساعت کار در هوای گرم بین 2 تا 4 گالن آب از دست میدهند.

با یک مدیریت کوچک میتوانیم به سالم و زنده ماندن این دوستان 4 پای خود در تابستان کمک کنیم.

 

آب:

مطالعات نشان داده که اسب ها آب خنک (کمتر از 70 درجه) را بیشتر مینوشند به همین علت آبشخور اسب ها بهتر است در سایه باشد تا به خوردن آب تشویق شوند و از کم شدن آب بدن آنها جلوگیری شود.

مهمترين ماده غذايي براي اسب ها آب مي باشد كه اغلب ناديده گرفته مي شود. صاحبان اسبها اغلب نگران ميزان پروتئين، كربوهيدرات و انرژي اسبهاي خود مي باشند و كمتر راجع به نياز اسب به آب فكر مي كنند.

يك اسب بدون غذا تا 1 هفته قادر به زندگي مي باشد ولي بدون آب ظرف مدت 6 ساعت قطعاً خواهد مرد.

تمام ارگانهاي بدن نيازمند آب مي باشند: دستگاه گوارش براي رقيق سازي مواد غذايي و كمك به حركت غذا در طول روده به آب احتياج دارد، جهت انتقال مواد زايد به بيرون از بدن آب مورد نياز مي باشد، آب به متابوليسم كمك كرده و دماي بدن را تنظيم مي كند، باعث انتقال پيام هاي الكتريكي بين سلولها شده كه همين امر موجب حركت عضلات، سبب بينايي در چشم، شنوايي در گوش و عملكرد مغز مي شود؛ آب براي نرم كردن مفاصل و نگهداري پوست سالم مورد نياز مي باشد.

 

مقدار آب مورد نياز بدن اسب بنا به موقعيت متفاوت مي باشد: دما، رطوبت، نوع علف، سن.

سلامت عمومي بدن و سطح فعاليت نقش بزرگي را در ميزان آب مورد نياز بدن دارند.

يك اسب سالم در هنگام استراحت در محيط خنك با رطوبت كم، با تغذيه از علف سبز رسيده و آبدار و بدون توليد شيردر هر روز به ازاي هر 100 پوند وزن بدن به اندازه 1.5 گالن آب نياز دارد. يعني يك اسب 1000 پوندي در هر 24 ساعت به 5 گالن آب احتياج دارد. اسب هاي كاري و يا شيرده و مولد، بيشتر از 1.5 گالن در هر 100 پوند وزن بدن در روز احتياج به آب دارند و اين اسب ها به جاي شير يا مايعات دفع شده از بدن نيازمند جايگزين مايعات مي باشند. در اين گونه موارد يك اسب 1000 پوندي به 15 گالن آب يا بيشتر درطول روز نياز دارد.

به علت ميزان بالاي نياز اسب و اهميت وجود آب براي دستگاه گوارش ، حضور و دسترسي به آب تازه و سالم ضروري مي باشد. حتي يك اسب گرم هم بايد با يك مديريت دقيق به آب دسترسي داشته باشد و هر 5 دقيقه يكبار به اسب اجازه نوشيدن چند جرعه آب داده شود تا هنگامی که دیگر آب ننوشد باید این امر تکرار شود. مصرف آب مستقيماً روي جذب غذا اثر مي گذارد. اگر اسبي كمبود آب داشته باشد ميزان غذاي مصرفي آن هم كم مي شود. آب براي گوارش ضروري است.

كمبود آب يكي از علل اصلي انباشتگي مواد غذائي در دستگاه گوارش مي باشد. غذا در لوله گوارشي خشك شده و نمي تواند بصورت مناسب از ميان لوله گوارش جابجا شده و نتيجه آن انسداد و گرفتگي لوله ها و در نهايت منجربه كوليك (درد شكم بصورت ناگهاني) خواهد شدكيفيت آب بسيار مهم مي باشد. اگر اسبي به آب دسترسي داشته باشد اما نتواند بنوشد و يا اينكه آب در دسترس حيوان آلوده باشد سلامت جسمي حيوان به خطر مي افتد.

 

گردآورندگان: خانم آفرین مقدم و آقای جهانگیر جهان بین

برچسب ها :
پست های مرتبط

تاریخچه درساژ (قسمت اول)

درساژ بالاترین تجلی آموزش اسب است که با توسعه پتانسیل های اسب و سوار از طریق روشهای بنیادی به نهایت خود می رسد. درساژ هنر ورزش سوارکاری است.

19 تیر 1403

احساسات و عواطف اسب ( قسمت اول)

تلاش برای اثبات احساسات حیوانات و تفسیر صحیح رفتارهایشان، چالشی در علم شناخت رفتار محسوب می‌شود.

30 اردیبهشت 1403

چگونه اسبمان را بشوییم

حمام کردن یک بخش مهم در سلامت اسب را ایفا میکند حمام کردن جزیی از تربیت اسب محسوب میشود که اسبها یاد میگیرند که با تیمارگر خود ارتباط خوبی برقرار کند و از کنارشان بودن هراسی نداشته باشد.

14 فروردین 1403

دیدگاهتان را بنویسید