آشنایی با اسب پاییزان

آشنایی با اسب پاییزان

 

سالیان متمادی افکار عمومی جامعه سوارکاری ایران بر این باور بود که برای پرش از موانع مرتفع اسب های درشت اندام بهترین ها هستند، اما اسب های منحصر به فردی همچون پاییزان خلاف این عقیده را ثابت کردند و به همین دلیل هم نامشان در قلب و روح همگان جاودان شد.

 

پاییزان مادیان ایرانی است با 152 سانتی متر قد، و بسیار ریز نقش که سوارکاران بسیاری را در رده های مختلف سنی و سطوح مختلفی از تجربه سوارکاری، یاری کرده تا بر سکوی قهرمانی قدم بگذارند.

 

این موضوع ما را برآن داشت تا بیشتر درباره این مادیان اسطوره ای بدانیم. مالک محترم این اسب آقای بهرام سرشار درباره ی این اسب می گوید:

روزی در اواخر سال 1377 به همراه فرهاد کلاهی و به توصیه ی محسن بهرامی به باشگاه شهدا رفتیم تا به ما اسبی را معرفی کنند. مادیان ظریفی را به همراه کره، به نام صحرا، در پادوک دیدم که بسیار ترسو بود و از همه چیز فرار میکرد،و به همین دلیل یک سال و نیم بود که هیچ کس سوار او نشده بود. هیچ کس به چشم یک اسب ورزشی به او نگاه نمی کرد، امّا من احساس خاص و خوشایندی نسبت به او داشتم. به همین خاطر او را به مانژ بیضی بردیم، و او چند بار از روی مانع نپرید امّا دور آخر بیش از یک متر بالاتر از مانع پرید. این موضوع باعث شد مهر تائیدی بر افکارم بزنم و مادیان حدود پنج ساله را به همراه کره در 28 اسفند ماه سال 1377 به قیمت یک میلیون و یکصد و پنجاه هزار تومان بخرم. آن روز حتی فکرش را هم نمی توانستم بکنم که چه جام ها و روبان هایی را برایم به ارمغان خواهد آورد.

 

او را به باشگاه سیاه پوش بردم و شخصا” کار تربیت و بدن سازی اش را شروع کردم. اولین چیزی که نظرم را جلب کرد این بود که او در هنگام کار بسیار مطیع و فرمانبردار بود و بسیار همکاری می کرد امّا در هنگام استراحت و زمان های دیگر بی حوصله و بد اخلاق بود و این قدرت تفکیک برایم جلب توجه می کرد.

 

در کل او از محیط و موانع می ترسید امّا به مرور به من اطمینان کرد و مسابقات مبتدی را با خودم پر کرد. بعد از حدود 6 ماه آموزش احساس کردم او از من پیشرفت بیشتری دارد و پتانسیل او بالاتر از توانائی سوارکاری من است. از آنجائی که موفقیت این اسب برایم مهمتر از موفقیت خودم بود سعی کردم او را به یک سوارکار ماهر بسپارم تا به اوج توانایی خودش برسد، به چند سوارکار پیشنهاد دادم که با من و پاییزان کار کنند ؛ تا اینکه در سال 79 آقای همایون وجدانی قرار شد با او به مسابقه بروند. آنها در اولین مسابقه ای که شرکت کردند، اول شدند، و من خوشحال از اینکه توانستم پاییزان را در راهی قرار دهم که بیشترین و بهترین خود را تجربه کند.

پاییزان هر روز پیشرفت بیشتری می کرد و در هر مسابقه ای که شرکت می کرد اغلب اول می شد. تا اینکه در سال 80 بر خلاف تصور همگان برای اولین بار به مسابقات قهرمانی کشور پا گذاشت و در ارتفاع 140 سانتی متر مقام پنجم کشوری را کسب کرد.

 

هم من و هم پاییزان از اینکه همایون وجدانی با او کار می کرد بسیار راضی بودیم؛ چرا که اصلا به اسب فشار بی دلیل نمی آورد و همیشه درحد توان و شرایط او تمرین می کرد، این خصلت مربی پاییزان باعث شد در طی مسیر پیشرفت، سلامت او نیز تضمین شود.

 

از سال 81 با ورود اسب های ورزشی وارداتی کار برای پاییزان سخت تر و عرصه رقابت به نوعی تنگ تر شد. در سال 82 و تنها 6 روز مانده به مسابقات قهرمانی کشور بنابر دلایلی قرار شد فرزین فتحعلی زاده با او به قهرمانی کشور برود. در ابتدا فکر می کردیم با فرصت کم و ارتفاع بالای موانع قهرمانی کشور، آنها نمیتوانند به نتیجه مطلوب برسند. امّا نتیجه مسابقات عکس این موضوع را ثابت کرد و آنها بر روی سکوی نایب قهرمانی ایستادند و پاییزان ثابت کرد که همچنان قدرت رقابت در صحنه مسابقات در بالاترین سطوح را دارد و با حضور پررنگ خود در آن سالها جام ها را یکی پس از دیگری بدست می آورد.

 

یکی از بهترین اتفاق های آن سال ها (1383) تاسیس باشگاه پاییزان بود. این باشگاه را من با آقای علی رضایی معامله کردم و به افتخار اسب پاییزان نام آن را باشگاه پاییزان گذاشتم. پاییزان و ایران گل (خواهر پاییزان) اولین اسب هایی بودند که به این باشگاه وارد شدند.

سال 84 اوج موفقیت های پاییزان بود که در نهایت به همراه آقای وجدانی موفق به کسب مقام اول مسابقات قهرمانی کشور شد.

در اواخر سال 84 همایون وجدانی از باشگاه پاییزان رفتند و بعد از مدتی اسب پاییزان به فرزین فتحعلی زاده تحویل داده شد. موفقیتهای ایشان با پاییزان در سال 85 شروع شد و پیروزیها در مسابقات ادامه داشت.

 

 

از بخت بد، در اواسط سال 85  آقای فرزین فتحعلی زاده دچار شکستگی سختی از ناحیه پا شدند و همین امر باعث شد یار قدیمی پاییزان آقای وجدانی بازگشتند و با هم در مسابقات شرکت کردند.

 

در آن سال مسابقات آسیایی پرش در دوحه برگزار می شد که قرار شد در ایران مسابقه ای برگزار شود و 4 نفر اول برای شرکت در این مسابقات اعزام شوند. متاسفانه همایون وجدانی راضی به شرکت در مسابقات آسیایی نبودند و همین امر باعث شد پاییزان شانس حضور در مسابقات بین المللی را از دست بدهد.

در مسابقات قهرمانی استان تهران سال 85 پاییزان مقام سوم را کسب کرد و من تصمیم به کشش او گرفتم و فردای روز مسابقه اسب را کشیدم. دو ماه بعد از آن روز، دامپزشک پاییزان اعلام کرد که او باردار نیست و با همین تصور در مسابقات FEI شرکت کرد و با اختلاف 12 ثانیه ای نسبت به نفر دوم، اول شد. البته در آن سال جام FEI  را به سوارکاران برتر مانند همایون وجدانی نمیدانند. همچنین در مسابقات قهرمانی کشور همین سال مقام نایب قهرمانی را از آن خود کرد.

 

من بعد از قهرمانی کشور که آخرین و مهمترین مسابقه سال است، تصمیم گرفتم پاییزان را با سوارکاری  رامین شکی نیز آزمایش کنم. فروردین  سال 86  مسابقات بم در ارتفاع 140 برگزار شد. در این مسابقات رامین شکی، با وجود شکستگی دنده که در اوایل تحویل اسب به ایشان صورت گرفته بود، نتوانستند به اندازه کافی با پاییزان کار کنند. با این وجود موفق شدند درجایگاه دوم بایستند.

بعد از این مسابقات، رامین شکی به دلیل گرفتاری، دیگر نتوانست با پاییزان کارکند. پس از آن من خودم با او کار می کردم در همین زمان متوجه شدم  این مادیان سنگین تر از همیشه حرکت می کند. بعد از معاینه دامپزشک، معلوم شد که پاییزان باردار است و یک ماه بعد کره دوم او به نام زاگرس به دنیا آمد

 

شروع مجدد پاییزان در سال 87 بود که به همراه آقای وجدانی در مسابقات بم برنده ی یک دستگاه خودرو شدند که جایزه نفر اول این مسابقات بود.

 

در مسابقات قهرمانی کشور سال 88 بسیاری معتقد بودند پاییزان دیگر توانایی شرکت در رقابت ها را ندارد، اما در روز اول این مسابقات، که مسابقه سرعت است با 13 ثانیه برتری نسبت به بقیه از همه جلوتر بود اما به دلیل بارندگی شدید، روز دوم این مسابقات کنسل شد و روز سوم من به نشانه ی اعتراض به نحوه ی برگزاری این دوره از رقابت ها پاییزان را از دور مسابقات خارج کردم.

 

در سال 90 پاییزان هفده ساله بود که با آقای فرزین فتحعلی زاده در مسابقات قهرمانی کشور با ارتفاع 150 شرکت کرد و مجددا” به خاطر سرعت بالایی که داشت، در زمان اول بود.

 

آرام آرام وقت بازنشستگی پاییزان فرا می رسید. در مسابقات جام خلیج فارس سال 91 به همراه فرزین فتحعلی زاده دوم شد. در همین سال خانم تینا صف شکن در مسابقات قهرمانی نونهالان با پاییزان پریدند و توانستند، با چهار راند بی خطا، در جایگاه سوم بایستند.

 

بهرام سرشار در پایان گفت: آخرین مسابقه ای که پاییزان در آن شرکت کرد، مهر ماه سال 91 در رده نوجوانان با آقای ایمان کریم فر بود که با دو راند بی خطا دوم شد و از مسابقات پرش خداحافظی کرد.

 

بی شک نگاهی گذرا به زندگی نامه این اسطوره ورزشی همگان را متحیر می کند، اینکه چگونه مادیانی با این جثه می تواند چنین موفقیت هایی را کسب نماید.

 

هم اکنون پاییزان در باشگاه پاییزان با دو کره نریان، متولد سالهای 92 بنام سن سباستین، و 93 بنام سن پاتریک، و یک کره هشت ماهه در شکم به سر می برد.

رامین شکی درباره پاییزان می گوید:

پاییزان یک مادیان استثنائی و باهوش است، با وجود اینکه من در سنین بالای او امکان سوار شدنش را داشتم امّا این هوش سرشارش او را استثنائی کرده بود.

 

همایون وجدانی هم درباره پاییزان می گوید:

خیلی برایم سخت است که درباره پاییزان حرف بزنم، پاییزان باعث شد من بتوانم پله های ترقی را در زندگی طی کنم و بر این باورم که من با پاییزان توانستم به اوج موفقیت برسم، از پاییزان ممنونم.

 

خانم تینا صف شکن راجع به پاییزان گفتند:

پاییزان هر چهار فصل سال یعنی بهار، تابستان، پاییز و زمستان خیلی خوب می درخشید.

 

ایمان کریمی فر هم گفتند:

پاییزان یک اسب بی نظیر است.

 

رامین فتحعلی زاده پاییزان را اینگونه تعریف کردند:

پاییزان با غیرت، صبور و یکی ازبهترین اسبهایی بود که در طول عمرم سوارشدم  و همیشه در مسابقات به من اعتماد به نفس می داد.

 

بهرام سرشار هم در یک جمله درباره ی پاییزان گفتند:

پاییزان باعث شد که از هیچ به همه چیز برسم.

 

برچسب ها :
پست های مرتبط

چگونه اسبمان را بشوییم

حمام کردن یک بخش مهم در سلامت اسب را ایفا میکند حمام کردن جزیی از تربیت اسب محسوب میشود که اسبها یاد میگیرند که با تیمارگر خود ارتباط خوبی برقرار کند و از کنارشان بودن هراسی نداشته باشد.

14 فروردین 1403

تغذیه اسب

انواع علوفه‌ها و خوراک‌های اسب را معرفی می‌کند. این شامل علوفه تازه، خشک، سیلو شده و مرتعی می‌شود، همچنین خوراک‌های انرژی زا مانند غلات، فرآورده‌های فرعی غلات، ملاسها و ریشه‌ها است.

11 آذر 1402

احساسات و عواطف اسب ( قسمت اول)

تلاش برای اثبات احساسات حیوانات و تفسیر صحیح رفتارهایشان، چالشی در علم شناخت رفتار محسوب می‌شود.

30 آبان 1402

دیدگاهتان را بنویسید