مهری خانم قره گوزلو

مهری خانم قره گوزلو

مهری خانم قره گوزلو همسر مجیدخان بختیاری ‌مادر پرورش دهندگان اسب اصیل در ایران می باشد.

صنعت پرورش اسب همواره جایگاه ویژه ای در همدان داشته است و در نزد فعالان این صنعت نام مرحومه ‘مری لیلی قره گوزلو’ به عنوان ‌مادر پرورش دهندگان اسب اصیل در كشورمان زبانزد است.

لیلی كه در منطقه با نام ‘مهری یا مری خانم’ شناخته می شد،‌ توانست به عنوان نخستین فعال پرورش دهنده، اسب اصیل عرب ایرانی را در كشورمان پرورش و معرفی كند.

بدون تردید مهمترین شخصی كه در پرورش، اصلاح و نگهداری اسب در همدان نقش ویژه را ایفا كرد، استاد ‘مری لیلی قره گوزلو’ بود كه 80 سال به این شغل پرداخت.

خانم قره گوزلو بنیانگذار تبارنامه اسب اصیل عرب ایرانی و ثبت آن در سازمان جهانی اسب عرب ‘واهو’ و نیز موسس كانون اسب اصیل ایران بود.

این بانوی زبده پرورش اسب دختر دكتر’ نقی‌خان قراگوزلو’ ، خان روستای ‘وركانه’ واقع در 15 كیلومتری شرق همدان بود كه پس از فوت پدر، به عنوان بزرگ روستا نزد مردمان از احترام خاصی برخوردار بود.

مرحومه قره گوزلو در كتاب خاطرات خود می نویسد:عاشق كشورم هستم و آرزوی زندگی در هیچ جای دیگری را ندارم. وی تا سال 1381 كه بر اثر عارضه سرطان در بیمارستان آتیه تهران، چشم از جهان فرو بست این عشق به میهن را متجلی كرد.

وی در سال 1353 با فرستادن چند راس اسب اصیل عرب ایرانی به انگلستان تاییدیه این سازمان را در خصوص اصیل بودن نژاد اسب عرب ایرانی دریافت كرد.

ایرانیان عرب زبان خوزستان،خانم قره گوزلو را ‘مری خانم’ خطاب می كردند و او سال ها برای این خطه اسب دوانی ایران كه زادگاه همسرش ‘مجید بختیاری’ بود، خدمات ماندگار در زمینه حفظ و احیای اسب انجام داد.

برچسب ها :
پست های مرتبط

چگونه اسبمان را بشوییم

حمام کردن یک بخش مهم در سلامت اسب را ایفا میکند حمام کردن جزیی از تربیت اسب محسوب میشود که اسبها یاد میگیرند که با تیمارگر خود ارتباط خوبی برقرار کند و از کنارشان بودن هراسی نداشته باشد.

14 فروردین 1403

تغذیه اسب

انواع علوفه‌ها و خوراک‌های اسب را معرفی می‌کند. این شامل علوفه تازه، خشک، سیلو شده و مرتعی می‌شود، همچنین خوراک‌های انرژی زا مانند غلات، فرآورده‌های فرعی غلات، ملاسها و ریشه‌ها است.

11 آذر 1402

احساسات و عواطف اسب ( قسمت اول)

تلاش برای اثبات احساسات حیوانات و تفسیر صحیح رفتارهایشان، چالشی در علم شناخت رفتار محسوب می‌شود.

30 آبان 1402

دیدگاهتان را بنویسید